Innhold – strategi og valg for fremtiden

Gjennom etablering av et klart konsept har vi også utarbeidet retningen for innholdet på nye baerumkommune.no. Denne retningen er utgangspunktet for vår nye innholdsstrategi.

Trenger vi en egen strategi for innholdet på nettsiden?

Ja det gjør vi. Den viktigste årsaken til at det er at en så stor organisasjon trenger noen rammer å forholde seg til hva gjelder forvaltning av et nettsted av denne størrelsen. Bærum er en stor kommune, og nettstedet vårt vil nødvendigvis bli relativt omfattende. Kunsten er å holde mengden nede på en fornuftig nivå, med jevnt over høy kvalitet på alt innhold.

Innholdsstrategien har to mål:

  • Lage, forbedre og forvalte nyttig og enkelt innhold som sikrer at innbyggerne i Bærum kommune setter pris på nettsidene.
  • Mer dedikerte ressurser internt i kommunen som jobber tettere sammen for å sikre høyere kvalitet på nettsidene.

Vi opererer idag med en nettside bestående av over 10 000 sider. Ressursene satt av til å vedlikeholde og forvalte denne mengden med innhold er veldig små. Vi ønsker fremover å bruke mer tid på oppdateringer og forbedringer og mindre tid å produsere nytt innhold. Mye av innholdet vi har er statisk innhold der det er detaljer som forandres når nye vedtak trer ikraft, ved årsskifter, prisjusteringer, frister, kriterier osv. Vårt fokus vil da være å justere, endre og optimalisere det vi har fremfor å lage nye artikler for å formidle disse endringene i innholdet vårt. Et av grepene for å implementere denne måten å jobbe på er å fjerne aktuelt og nyhetsfeeder på underliggende nivåer i strukturen.

Dette er en stor endring i vår nettkommunikasjon, da det frem til nå har vært en type «nyhetsproduksjon» på veldig mange nivåer i strukturen vår. Fremover vil vi være redaksjonelt aktuelle på forsiden og kun der.

Dette vil også gjøre oss mer fokuserte og vi må jobbe mer med kanalvalg og strategisk bruk av kanalene våre når det gjelder nyhet- og aktueltstoff til våre innbyggere/brukere.

Uten noen klare kriterier forankret i en innholdsstrategi vil enhver nettside av denne typen veldig fort ese ut og bli større og større. Innholdsstrategien skal hjelpe oss til velge og velge bort, prioritere og fokusere riktig.

Utfordringene som er avdekket med dagens innhold

  1. Innholdet er for fragmentert.
  2. Mye uforkuserte tekster
  3. Manglende prioritering
  4. Vanskelig å se helheten
  5. For mye generell info uten relevans
  6. En mal med maks frihet i CMSet gir kaos
  7. Dårlig lenkepraksis

Nye kriterier for innhold

Vi har sett nødvendigheten av å sette noen grenser for hva slags innhold og funksjonalitet som skal være på Bærum kommunes nettsted. Kriteriene skal hjelpe alle som jobber med innhold eller eier innhold å avgjøre hva slags innhold som hører hjemme på nettstedet – og like viktig – hva som ikke skal være med. Vi har latt oss inspirere av Oslo kommune sine kriterier og detaljert følgende som bestemmer hva vi skal ha med:

  • Er det få som besøker siden eller er interessert i emnet?
  • Er det andre som gjør dette bedre enn oss?
  • Står dette beskrevet andre steder på baerum.kommune.no?
  • Er innholdet utdatert eller ikke relevant?
  • Er det andre kanaler som egner seg bedre?

Hvis svaret er «ja» på ett eller flere av disse spørsmålene skal vi ikke bruke tid og krefter på å presentere og vedlikeholde dette på nettstedet.

For å sjekke innhold mot kriteriene vil vi blant annet bruke statistikk, overvåkningsværktøy,  søkelogger (interne og eksterne), lytteposter i kommunene (veiledningstorg, sentralbord, saksbehandlere, epost, henvendelser osv.), samt våre styrende dokumenter som forteller oss hvor innholdet står i forhold til organisasjonens mål og informasjonsbehov.

Arbeidsmetoder for jobbing med innholdet

Prossen vi nå er inne i er en innholdsstyrt designprosess. Det betyr at vi designer nettsidene og bruker reelt innhold som vi designer rundt. Vi har gjennom innsikt og analyser definert et sett av ulike innholdstyper og er nå igang med å definere kjernesider på vår portal. Dette er sidene i strukturen vår som i dag ofte ligge gjemt, men som innholder det viktigste innholdet vårt. Det er disse sidene vi designer først.

Kjernesidemodellen

Vi designer og reproduserer innhold etter kjernemodellen til Netlife Researchkjernside illu1

  1. Prioriter og design kjernen
    (Prioritering av innhold og funksjonalitet som tilfredsstiller brukermål)
  2. Design veier inn til kjernen
    (SEO, menyer, lenker, RSS, nyhetsbrev, SoMe, alle mulige midler)
  3. Design veier videre fra kjernen
    (“Call`s to action” som møter brukernes og kommunens mål)

Alle kjernesider dras gjennom et skjema der vi etablerer mål med innholdet, brukeroppgaver, veier inn, kjerneinnhold og veier videre. Dette gjøres med penn og papir 🙂

kjerneside scann1

For fremtiden vil vi forvalte innhold etter denne modellen:

Screenshot

Skriveprinsipper (egen bloggpost kommer)

  1. Ett tema, én side. Ikke fragmenter.
  2. Sørg for at teksten er lettlest
  3. Skriv målrettet, forståelig og aktivt
  4. Bruk de riktige ordene
  5. Skriv enkle titler og ingresser
  6. Lenk når det er nødvendig
  7. Bruk bilder, men bare når det gir verdi
  8. Når gjør vi vedlegg om til websider der det er mest hensiktsmessig. Skal vi legge ved dokumenter skal disse formateres inn i PDF.

Tro mot konseptet

Får vi bearbeidet og reprodusert det innholdet vi skal ha med oss videre gjennom disse prosessene vil vi møte målene våre med de nye nettsidene på en god måte. Vi skal være tro mot konseptet og holde stø kurs inn i 2016.

Det vil alltid være førende for oss å gjøre ting enkelt, lage nyttig innhold, være åpne og inviterende til lokalt engasjement i bærumssamfunnet.

Henning Borgersen
Prosjektleder, Bærum kommune

3 kommentarer om “Innhold – strategi og valg for fremtiden

  1. Vi ønsket oss en kart-søke-funksjon i rekrutteringsarbeidet, men det ville koste mye penger. Er dette noe som kommer i den nye løsningen?

    Liker

Leave a reply to Henning Avbryt svar