Aksept for konsept og innhold

Vi har den siste tiden jobbet med konseptet og innholdstrategi for våre nye nettsider. Denne uken ble styringsgruppen i prosjektet orientert og fikk arbeidet presentert av prosjektgruppen og Netlife Research.

Det betyr aksept for en viktig milepæl i prosjektet og vi kan nå sette igang arbeidet med design og prototyping.

Oppsummering av konseptet som ble presentert

  1. Vi vil fokusere mer på brukeroppgaver enn på kommunens informasjonsbehov.
  2. Nettsidene skal fungere like bra på alle typer enheter og skjermstørrelser.

Målene våre med kommunens nettsider:

  1. Nettsider som innbyggerne liker
    > Innbyggerne har lyst til å bruke nettsidene og får den hjelpen de trenger.
    Delmål:
    – Nettsidene skal være lett å bruke for alle
    – Tilgjengelig på alle plattformer
    – Brukerne finner det de trenger og er fornøyd
  2. Nettsider som hjelper kommunen å jobbe smartere
    > Kommunen gir bedre service og bruker tid og ressurser mer effektivt.
    Delmål:
    – Færre diskvalifiserte/ufullstendige søknader
    – Jobbe mer sammen og bruke webressursene mer effektivt
  3. Nettsider som involverer innbyggerne og er tydelige på hva de kan forvente
    > Innbyggerne vet hva de har krav på og hva de skal gjøre. Innbyggerne skal bli inspirert og motivert til å delta i utviklingen av bærumssamfunnet.
    Delmål:
    – Rett informasjon til rett tid og til rett person
    – Oppdatert innhold
    – Engasjere og involvere innbyggerne for å skape interesse om lokalsamfunnet
  4. Kommunen ser verdien av nettstedet
    > Kommunen prioriterer arbeidet med digitale tjenester og måler effektene.
    Delmål: 
    – Synliggjøre gevinster
    – Jobbe med kontinuerlig forbedring
    – Forankring av digitale mål blant ansatte i kommunen

Måltall

Innbyggerne får løst sitt behov. 7 av 10 innbyggere får løst oppgaven de ønsker på kommunens nettsted i løpet av 2016.

Tilfredshet blant innbyggerne. 75 % tilfredse med nettstedet i løpet av 2016. (Idag 38 %)

Målgrupper

1. Innbyggere
2. Jobbsøkere
3. Næringsliv
4. Journalister
5. Politikere
6. Egne ansatte

Konseptet vårt

Enkelt
Det skal være enkelt å finne frem på nettsidene. Det skal være enkelt å forstå. Og det skal være enkelt å skjønne hva du skal gjøre. Det skal gjør hverdagen litt enklere.

Dette skal vi løse gjennom flatere struktur på nettstedet. I dag har vi enkelte steder over 15 nivåer i informasjonstrukturen. Vi ønsker å jobbe etter et prinsipp som gir oss en 3 lags-struktur hvilket betyr at du fra forsiden er 3 klikk unna den informasjonen du er på jakt etter. Vi jobber også mot å samle temaer, institusjoner o.l. på en side. Omtalt som «one page» prinsippet.

Vi jobber nå med innholdet innenfor 3 grovkategorier, som er Tjenester, Samfunn og Politikk og Om Bærum kommune.

Vi fokuserer på kjerneinnhold og prioriteringer.

Nyttig
Det skal være relevant for innbyggerne. Det skal være akkurat det de trenger, hverken for mye eller for lite informasjon.

Vi kommer til jobbe med innholdtyper som i større grad enn tidligere har fokus på å veilede brukerne gjennom innholdet og prosessene for å gi de svar på de lurer på. Dette er sider med type steg for steg informasjon, og tydelig/relevant vei videre fra løst oppgave.

Skjermdump fra skisser, veiledning.
Skjermdump fra skisser, første fase.

Åpne

Vi skal lytte til brukerne. Vi skal være åpne om kvalitet og hva du får. Det skal være enkelt å gi tilbakemelding.

Fra skisser, første fase.

Vi ønsker et større fokus på forvaltning av innhold fremfor produksjon av innhold. Som et ledd i dette vil vi fokusere på overvåkning av hva våre brukere gjør på våre sider og hvordan de opplever sidene. Vi vil ha kontinuerlig tilbakemeldinger på hvordan innholdet vårt fungerer, derfor kommer vi til å implementere funksjonalitet som gir brukerne mulighet for tilbakemelding til oss uansett hvor i portalen de er.

Engasjere
Bæringer skal være stolte av nettsidene. Først og fremst gjennom service og kvalitet, men vi skal også engasjere til lokal debatt.

Skjermbilde historier fra baerum1
Skjerdump fra skisser, første fase.

Vi ønsker å fokusere på historiefortelling når vi presenterer tradisjonelt tungt innhold på nett. Mye av dette vil tilfalle fase to av prosjektet, men vi ser allerede på løsninger som involverer mer info-grafisk materiale og visualisering av kompliserte data.

Henning Borgersen
Prosjektleder

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s