Analyser

Kort oppsummering av noen av de analysene som er gjort i prosjektet.

Brukerundersøkelser

Vi har hatt ute 2 brukerundersøkelser på eksisterende nettsider. Den første stod vi for selv (høst 2014), den andre stod Netlife Research bak i februar 2015 (basert på customer carewords metodikken til Gerry McGovern).

På vår egen undersøkelse spurte vi «Hvorfor besøker du Bærum kommunes nettsider i dag?», og om besøket var som privatperson, ansatt, næringsdrivende eller politiker.
Vi fikk over 2000 besvarelser på undersøkelsen som delevis funket som den skulle teknisk. Det lå ute til sammen 1,5 uke.
På bakgrunna av denne ble toppoppgavene:

  1. Stilling ledig
  2. Byggesak
  3. Barnehage
  4. ISI Avfall/Renovasjon
  5. Kontakt informasjon
  6. Ansatt epost sjekk
  7. Karttjenester
  8. Innsyn
  9. Politiske møter
  10. Skole

Netlife Research sin undersøkelse var litt mer omfattende og ga brukerne en ganske lang liste med ord, der de måtte velge de 5 viktigste grunnene til at de besøker kommunens nettsider. I tillegg kartla vi kvaliteten på og opplevelsen av nettsidene, hva som er bra og hva som er dårlig. Positive utsagn om sidene satt opp imot negative utsagn om det samme. På en uke fikk vi inn 321 kvalifiserte besvarelser.

Dette kom ut som toppoppgaver for innbyggerne etter denne undersøkelsen:

  1. Ledige stillinger
  2. Byggesak
  3. Tømming av søppel
  4. Skole
  5. Bibliotek
  6. Nyheter (politiske saker)
  7. Barnehage
  8. Svømmehall
  9. ISI (gjennvinningstasjon)
  10. Plan- og reguleringskart

I forhold til «tilfredshet med nettsidene» kommer vi dårlig ut. På en skal fra 0-100, lander vi der på 38.

Geriljatest

Vår og sommer 2014 gjennomførte vi flere runder med såkalte geriljatester av sidene. Vi laget 8 forskjellige oppgaver som vi tok med oss ut på gata og fikk innbyggere til å løse. Vi satt maksimal tid på å finne løsning til 5 minutter.
Testene viste oss at 7 av 10 brukere ikke fant frem til svarene på våre nettsider innenfor rimelig tid.

Dette var oppgavene vi brukte:

  1. Du har ryddet i garasjen og funnet noen gamle malingsspann, gassbeholdere og løsemidler. Hvor og når kan dette leveres?
  2. Du deltar på en Quiz og skal finne ut hvem som er varaordfører og når personen ble det, du velger å gå inn på kommunens nettsider.
  3. Søk barnehageplass.
  4. Veilyset har gått i gått du bor i. Hva gjør du?
  5. Det er fredag og du vil gjerne ha en kveldstreningsøkt i Nadderudhallen svømmehall. Finn åpningstidene i svømmehallen.
  6. Finn ut når skolen har høstferie?
  7. Hva er den viktigste politiske agendaen i Bærum?
  8. Du ønsker å bygge en redskapsbod på 25 kvadrat meter, finn søknadsskjema for Bærum kommune.

Statistikk

I snitt de siste årene (09-14)
5 mill sidevisninger i året.
500K besøk.

Mer om brukerundersøkelsene kan dere få ved å kontakte meg på mail.
henning.borgersen@baerum.kommune.no

Henning Borgersen
Prosjektleder Bærum kommune.

Reklamer

2 thoughts on “Analyser

  1. Hei Henning, tusen takk for at dere deler gjennom BÆRUMbeta! Det setter vi i #Oslobeta stor pris på 🙂

    I den ene topp-oppgave undersøkelsen kom nyheter som nr 6, og dere har satt «Politiske saker» i parentes. Har dere noe mer innsikt å dele på dette punktet? Er det sammenfallende med at «Politiske møter» kom som nr 9 i den andre undersøkelsen?

    Likt av 1 person

    1. Hei Andre!

      Gøy at dere følger med, vi er i høyeste grad inspirert av dere i Oslo på mange ting, også bloggen 🙂

      Nyheter kommer relativt høyt opp i våre undersøkelser. Mye høyere enn jeg har sett i lignende prosjekter tidligere, høyere også sammenlignet med andre kommuner. Dette er det nok flere årsaker til, men tradisjonelt har Bærum pushet veldig mye nyheter. Nettsidene som har vært siden 2008, har vært delt inn etter organisasjonskartet og alle enheter/områder har produsert egne nyheter. Kommunen har i tillegg 2 egne papiraviser, enn for innbyggere og en intern for ansatte (dermed mange som leser begge).

      På denne er måten er innbyggerne vant med mye nyheter. Når det gjelder nyheter vs. politiske saker er parentesen mer en «note to self», siden vi har to typer sakre vi legger ut i nyhetsstrømmen vår. Det er redaksjonelt stoff om aktualiteter, hendelser o.l. i tillegg til ukentlig redaksjonell dekning av Formannskapsmøter og Kommunestyremøter. Mange bruker nyhetsfeeden for update etter politiske møter.

      Vi ser nå på en modell til nye sider som deler opp dette og således gir oss 2 feeder på forsiden, en aktuelt og en politikk.

      Politiske møter er egentlig en oversikt over når det er møte og med tilhørende agenda. Sån sett en anne oppgave en nyheter.

      Jeg kommer tilbake til deg hvis jeg finner andre relevante observasjoner i detaljdataene fra undersøkelsen, har ikke gått alt i sømmen på nåværende tidspuntk.

      Henning

      Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s